Algemeen directeur Rob Heesen van winkelketen Blokker kreeg in april de volle laag. Hij zou het verlies van 390 banen bij zijn bedrijf gevoelloos hebben gecommuniceerd. Bij de NOS was te zien hoe Heesen een nietszeggend riedeltje over 'de transformatie van een ijzersterk merk' afdraaide. Hij werd terecht bekritiseerd. Maar wat was de rol van zijn communicatieadviseur(s) en collega's?
Dat Louis van Gaal een volstrekt eigen manier van communiceren heeft weten we. Onlangs zorgde een andere Van Gaal voor ophef. Zakenvrouw en tv-persoonlijkheid Annemarie van Gaal vertrok na zes maanden plotseling als toezichthouder bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Waarom? Geen idee. Annemarie zweeg. Net als de AFM. En dus brak al snel de PR-pleuris uit.
Het is best nog een klus, geïnterviewd worden. Er komt veel bij kijken. Vaak méér dan de te interviewen persoon in de gaten heeft. Daarom gaat het nogal eens mis, het ogenschijnlijk onschuldige 'praatje met de pers'. Niet goed voorbereid. Of zelfs ondoordacht. Geen idee van doelgroep of kernboodschap. Om maar te zwijgen van afspraken over autorisatie. En dan maar klagen dat de journalist er niets van begrepen heeft.